Andra hudproblem

Xanthelasma

Lentigo

Rosacea

Rosacea är en kronisk inflammation i huden som ger en känslig hud samt rodnad och utslag, oftast i ansiktet men kan även få besvär i ögonen. Sjukdomen smittar inte. Utslagen brukar försvinna genom att behandla, men de kan komma tillbaka. Det är inte känt vad sjukdomen beror på men den är mer vanlig hos personer i medelåldern och det är oftast kvinnor som drabbas. Rosacea går inte att bota permanent, däremot kan symtomen lindras när utslagen bryter ut. Var noga med att använda milda hudvårdsprodukter som är speciellt anpassade för känslig hud och glöm inte solskyddsfaktor! Starka produkter och sol kan trigga Rosacea.

Vilka är symptomen?

Typiskt för Rosacea är en rodnad och rödhet i ansiktet, främst på kinder, näsa och pannan. Men det kan också synas på hals, skalp, bröst och öron. Synliga ytliga blodkärl samt knottror och blåsor fyllda med var kan också förekomma. Huden känns ofta varm och ger en stickande känsla.

Kan man minska besvären?

Orsakerna till vad som triggar Rosacea är individuellt. Solljus, stress och alkohol är vanliga triggers av Rosacea. Även kyla och hetta och stark mat kan bidra till att utslagen blossar upp. Därför bör du, om möjligt, undvika detta för att minska besvären.

Behandlingsmetoder för Rosacea

KEMISK PEELING

Med Filorigas AHA-syror för hudbehandling, hudförbättring och pigmenteringar. Kemisk peeling är ett samlingsnamn för olika behandlingar där aktiva ämnen läggs på huden för att förbättra hudens struktur, elasticitet och lyster. Vi använder AHA-behandlingar, där en eller flera AHA-syror ingår i den kemiska peelingen. De peelingar vi använder på kliniken är registrerade som medicintekniska produkter, s.k. CE-godkännande. Den mildaste peelingen mot Rosacea är Lightpeel där den löser upp gamla hudceller på hudytan vilket håller huden smidig och återfuktad. Aktiva ingredienser: 20% Peeling med Glukonolakton + Mandelsyra pH: 3 Behandlingsschema: 3-5 behandlingar med 2-4 veckors mellanrum.

MESOTERAPI

Genom ytliga injektioner tillförs små mängder av serum i huden och stimulerar cellförnyelse. Serumet innehåller multivitaliserande näringsprodukter i form av vitamincocktail, hyaluronsyra, antioxidanter och mineraler som återfuktar, förebygger, återställer och korrigerar hudens struktur. Behandlingsschema: 3-6 behandlingar med 2-4 veckors mellanrum.

Fibrom

Fibrom är en utåtväxande hudflik som kan uppkomma överallt på kroppen eller anskitet men framförallt på platser med hudveck som ögonlock, hals, armhålor eller ljumskar.

Xanthelasma

Xanthelasma (fettpåsar runt ögonen) är en gul, platt och mjuk fettknöl som oftast bildas runt ögats kant. Det kan orsakas av alltför trötta ögonlock, dålig blodcirkulation eller fettavsättning under huden som bildar Xantelasma.

Lentigo

Lentigo är små ofarlig bruna pigmentfläckar på huden. De kallas också solfläckar och ibland åldersfläckar. Oftast bildas fläckarna på händernas ovansida och i ansiktet. Pigmenteringen orsakas av solens ultravioletta strålning. Solfläckar kan komma redan i 30-årsåldern, men oftast kommer de i medelåldern och senare.