Håravfall

Alla tappar lite hår varje dag, oftast mellan 50 och 150 hårstrån. De vanligaste orsakerna till att man tappar mycket hår är ärftlighet, vissa sjukdomar och psykisk stress. Män blir oftare tunnhåriga än kvinnor.

Män och kvinnor har båda androgena hormoner. Några av dessa är testosteron (DHT), androstendion och dehydroepiandrosteron (DHEA). Dessa hormoner utsöndras från testiklar och binjurar hos män och i mindre mängd från äggstockar och binjurar hos kvinnor. Långvarig utsöndring av DHT gör att hårsäckarna som normalt producerar fina friska hårstrån, med tiden producerar allt mer tunnare, kortare och sprödare hårstrån. För att sedan i många fall, helt sluta att producera hår.

Sjukdom, Trauman

och Stress

Det är vanligt att tappa mer hår än vanligt under tre till fyra månader efter en svår infektion eller en förlossning. Detsamma gäller om man har bantar eller upplever psykisk stress men ofta växer håret ut igen efter ungefär ett halvår. Vissa sjukdomar som diabetes, sköldkörtelsjukdomar och järnbrist kan orsaka håravfall. Ökat håravfall kan också bero på vissa läkemedel som p-piller, antidepressiva läkemedel, blodförtunnande läkemedel och cellgifter. Andra orsaker kan vara ätstörningar och proteinfattig diet.

Fläckvis Håravfall

Fläckvis håravfall beror ofta på en ganska vanlig sjukdom som kallas alopecia areata. Den kan förekomma i alla åldrar. Fläckarna blir helt kala och förekommer oftast uppe på huvudet, i skäggbotten och på underbenen. Det finns inte någon effektiv behandling, men hos hälften av de som får sjukdomen växer håret ut igen inom ett år. Vissa hudsjukdomar som svampinfektion i hårbotten kan också ge fläckvis håravfall.

Vanligaste orsaker

till håravfall

• Ärftligt håravfall (androgen alopecia)

• Sköldkörtelproblem och hormonförändringar

• Sjukdom, undernäring, trauma och långvarig stress

• Läkemedel såsom p-piller, antidepressiva läkemedel m.m.

• Vitaminbrist såsom järnbrist m.m.

Behandlingsmetoder

Mesoterapi

är en behandlingsmetod som stoppar håravfall, förbättrar det befintliga hårets kvalitet och aktiverar nya hårsäckar med hjälp av läkemedelsinjektioner som ges under en bestämt period. För optimalt resultat krävs de ca. 8-10 behandlingstillfällen som genomförs under en månadsperiod, 2 gånger i veckan.Dessutom så används Mesoterapi behandlingen efter att man har genomgått hårtransplantation för att förstärka de nya hårsäckarna och förbättra dess kvalité.

Platelet Rich Plasma (PRP)

PRP är en 100% naturlig behandling helt utan biverkningar, då använder vi tillväxtfaktorer (plasma) från ditt egna blod, utan några tillsatser.

Behandlingen gör en positiv förändring i ditt hår. Tillväxtfaktorer stimulerar stamcellerna runt dina hårsäckar och får dem att vidga sig. Resultatet blir tjockare och starkare hårstrån.

Det finns ingen risk för allergier eller andra komplikationer då allt vi injicerar kommer från dig själv (ditt eget blod).

Resultatet

• Främjar hårväxt genom att återuppliva hårsäckarna som är i vilofas

• Stimulerar blodcirkulationen i hårbotten

• Densiteten och tjocklek på håret ökar

• Hårbotten återfuktas och får näring

Innan behandling

Vi gör en analys av din hud och tittar på det område du vill behandla innan vi sätter igång en behandlingsplan. Därefter anpassar vi behandlingsplanen individuellt efter hur vi bedömer att just din hudtyp kommer svara på mikroinjektionerna. Det är viktigt att förstå att resultatet är individuellt p.g.a. själva orsaken till sjukdomen. Det är din livstyle som spelar en stor roll i slutändan.

Undvik omega-3 och Ipren
(Ibuprofen) innan din behandling, för att omega-3 och ibuprofen är blodförtunnande och gör så att man lättare kan få blåmärken.

Drick rikligt med vatten innan din behandling, om du uttorkad så blir det svårare att ta blodprov.

Under behandling

Under behandlingen med mesoterapi använder vi oss av en mycket tunn nål som skapar mikrokanaler in till hudens mellersta lager, dermis. Därefter injekterar vi ett stimulerande serum med en blandning mellan kalciumpantotenat och pyridoxin för hårets kvitalitet och tillväxt. Biotin gynnar cellernas tillväxt, det bekämpar både håravfall och grånande.

Med PPR börjar vi med att dra blod från dig. Vi centrifugerar sedan blodet och extraherar plasma därifrån. Denna trombocyt rika plasma injiceras därefter i din hårbotten med en fin nål.

Efter behandling

En viss rodnad samt få små blåsor kan förekomma men dessa försvinner dock efter en kort stund. Man ser resultatet efter ungefär 1-3 månader i form av ökad lyster och fukt, eftersom det tar en stund för huden att ta till sig och bearbeta de bioreviltalliserande ämnen vi har tillfört i huden.